

- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Adverteren
- Columns
Selecteer Pagina
Foto: Buss Terminal Eemshaven
Met het versterken van de kade en het verbeteren van de zeebodem in de Julianahaven bereidt Buss Terminal Eemshaven zich voor op de toekomst. Het bedrijf investeert hier ‘meerdere miljoenen euro’s’ in.
Sinds 2011 fungeert de terminal in de Eemshaven als basis voor ongeveer twintig offshore windparken in de Noordzee. Buss verzorgt daar de logistiek, opslag en voormontage van windturbineonderdelen. “Wij zien dat offshore windcomponenten steeds groter en zwaarder worden, net als de schepen en apparatuur die nodig zijn om ze te verwerken”, zegt Mark Wegman, algemeen directeur van Buss Terminal Eemshaven.
Daarom investeert het bedrijf ‘meerdere miljoenen euro’s’ in het versterken van de kade en het verbeteren van de zeebodem in de Julianahaven. De financiering wordt mede mogelijk gemaakt door Groningen Seaports, Rabobank, het Groninger Groeifonds en NOM. Daarbij komt nog aanvullende steun van een subsidie van CINEA, het Europees Uitvoerend Agentschap voor Klimaat, Infrastructuur en Milieu.
Dankzij deze ingreep verwacht Wegman ‘klanten de komende jaren te kunnen blijven bedienen’. De capaciteit van de kade zal door de upgrade toenemen van 6–20 naar 40 ton per kubieke meter. De investering stelt Buss ook in staat voortaan twee schepen tegelijkertijd af te handelen.
Zie ook: Nieuwe eigenaar voor BaseLoad Power Hub