Selecteer Pagina

Hogeschool Utrecht

door | 1 dec, 2025 | Company info

“In Noord-Nederland is veel bedrijvigheid, denk alleen al aan de energie- en foodsector, chemie en datacenters”, aldus Grijpink (foto: Joeri van der Kloet/Eemsdelta Kringen)

Strategische samenwerking 

Jarenlang was de vestiging van Litecad in Hoogeveen de noordelijke satellietlocatie voor het geven van onderwijs voor professionals door Hogeschool Utrecht. Met de inbedding van Litecad in The Specialist Group is haar vestiging naar Drachten verhuisd. Hiermee is ook het onderwijs verplaatst. “Een mooie, strategische plek”, vindt Michel Grijpink van Hogeschool Utrecht. 

Bij Hogeschool Utrecht, Institute for Design & Engineering: for Professionals (IDE4P) is learning & development consultant Michel Grijpink werkzaam bij de afdeling ‘for Professionals’. “Wij bieden onderwijs aan werkenden die zichzelf willen ontwikkelen. Het gaat daarbij om beroepsgerichte opleidingen op het gebied van onder meer onderhoud, assetmanagement en projectmanagement.” De kracht van het onderwijs van Hogeschool Utrecht zit hem er volgens hem in dat dit vraaggestuurd is. “Wij werken vanuit de marktvraag.”

Al ruim veertien jaar verzorgde IDE4P onderhouds-, assetmanagement- en projectmanagementopleidingen voor werkenden bij Litecad in Hoogeveen. Met de inbedding van Litecad in The Specialist Group zijn nieuwe strategische samenwerkingen ontstaan met zusterbedrijf Sensor (actief op het gebied van werving & selectie), vertelt Grijpink.

Veel bedrijvigheid

“In Noord-Nederland is veel bedrijvigheid, denk alleen al aan de energie- en foodsector, chemie en datacenters. Net als elders in de Nederland is er een stevig tekort aan vakbekwaam technisch personeel”, zegt hij. Op dit moment werkt de onderwijsinstelling samen met Sensor in een werving- en selectietraject voor de aanleg van ondergrondse infrastructuur. “De transitie naar elektrificatie is belangrijk. We hebben te maken met netcongestie die voornamelijk valt op te lossen als het net wordt verzwaard. Daarvoor hebben we mensen nodig die dit kunnen voorbereiden, organiseren en uitvoeren. In samenspraak met Sensor hebben we daarvoor nu een traineeship ontwikkeld.”

Opleiden en ontwikkelen

Dit is geen toeval, legt Grijpink uit. “Onze werkwijze rust op drie pijlers. Ten eerste zoeken wij in samenwerking met partners naar nieuwe medewerkers in sectoren waar personeelsschaarste heerst. Daarbij houden wij ons bij onze leest: het ontwikkelen van mensen en zorgen dat ze vakbekwaam inzetbaar zijn. De expertise van onze partner zit bij de werving en selectie van kandidaten. Zo ontstaat in co-creatie een effectief traject, zowel voor de kandidaat als voor de opdrachtgever. Op deze manier leiden wij mensen met een andere achtergrond zodanig op dat zij snel inzetbaar zijn in technische tekortsectoren.” Er wordt gestart met een mentale bootcamp van twee weken waarin zij-instromers een stoomcursus ondergaan zodat zij op de eerste werkdag beter inzetbaar zullen zijn. De kandidaten volgen hierna nog een twee jaar durend ontwikkelingstraject. Dit wordt afgesloten met een diploma.

Meer stapelbaar

Hiermee komen we bij de tweede trend. “Als hbo-instelling maken wij het mogelijk diploma’s meer te stapelen. Dit heeft een civiel effect, want als je bij wijze van spreken gisteren een cursus met goed gevolg hebt afgelegd, kun je dit direct inbrengen als je door wilt naar een hbo-opleiding. Met dergelijke gestapelde diploma’s kun je dus studieverkorting verkrijgen.” De derde pijler is ketengericht opleiden. Hogeschool Utrecht voert een dergelijk traject nu in samenwerking met een grote asset owner uit. Grijpink legt uit: “Voor deze opdrachtgever zijn wij op dit moment doende om de hele keten van toeleveranciers samen op te leiden. Deze worden immers ingehuurd door deze asset owner, voor wie het belangrijk is dat zij volgens haar gedachtegoed opereren. Zo besla je dus de gehele keten.”

Transfer naar werkvloer 

Centraal in de aanpak van IDE4P staat dat wat men leert, in het dagelijks werk wordt toegepast. Grijpink noemt dit de ‘transfer naar de beroepspraktijk’. “Wij werken profit driven. Van oudsher was dit op geld gericht, maar tegenwoordig krijgt het een bredere invulling. Opleidingen richten zich op minder milieuschade, meer duurzaamheid of een betere doorstroming op de snelweg, met minder verkeersongevallen tot gevolg.” IDE4P heeft een grote diversiteit aan bedrijven als klant. Van zzp’ers tot grote multinationals.

Scherpe beheersing

Bij klantprojecten in sectoren als energie en petrochemie spelen grote bedragen en daarmee grote risico’s mee. Grijpink benadrukt dat bij projectmanagement de beheersing van tijd, geld, scope en kwaliteit cruciaal is: kleine afwijkingen vertalen zich bij zulke projecten snel naar grote financiële consequenties. “Het onderwijs van IDE4P richt zich daarom expliciet op risicobeheersing en robuuste projectaanpak. Bij zulke grote projecten heeft een afwijking van een paar procent al enorme gevolgen.”

Kwaliteit en resultaatgerichtheid 

Wat volgens Grijpink onbetwist blijft, is de kwaliteit van het onderwijs: IDE4P levert opleidingsprogramma’s op het afgesproken niveau en met aantoonbare relevantie voor de praktijk. Klanten kiezen bewust voor deze resultaatgerichte en risicobewuste benadering.

“Met de samenwerking met Sensor ontstaat een aanbod waarmee wij in gezamenlijkheid ‘tekortsectoren’ kunnen bedienen. Kortom, Hogeschool Utrecht bouwt samen met partners haar aanbod voor professionals rond praktische relevantie, flexibiliteit en ketensamenwerking. De drie pijlers gericht op werving en ontwikkeling, stapelbare leerpaden en ketengerichte trajecten vormen samen een aanpak die werknemers snel inzetbaar maakt en tegelijkertijd bedrijven helpt om strategische uitdagingen zoals schaarste en risico’s te beheersen.”

 

 

 

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste industrienieuws uit de Eemsdelta direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Gelukt, je bent ingeschreven. Veel leesplezier!