Selecteer Pagina

Bilfinger

door | 1 dec, 2025 | Company info

Bilfinger werkt aan de toekomst

Wanneer komt nou die echte waterstofdoorbraak? Of is die achter de schermen al veel verder dan we denken? Bilfinger kan het weten. Zij zijn vaak al jaren van tevoren betrokken bij studies en engineering alvorens een project daadwerkelijk gerealiseerd wordt en hebben als geen ander ervaring met waterstof.

Tekst: Kim de Booij

“We werken er al meer dan honderd jaar mee”, begint Jakob Zuidema, projectmanager maintenance bij Bilfinger. “We doen bijvoorbeeld het onderhoud aan installaties van Nobian en Nouryon MCA in Delfzijl, waaronder de electrolyser die de waterstof produceert voor de chloorproductie.” “Voor ons zijn waterstofprojecten in basis niet wezenlijk anders dan al onze andere gas engineering projecten”, relativeert ook Vincent van Eyden, manager process engineering. 

Overheid is katalysator

Het is dan ook niet zozeer de techniek die groenewaterstofprojecten afremt. “Er zit een complexe wereld achter”, bevestigt Van Eyden. “De wereld van Nederlandse en Europese beleidskeuzes om te beginnen. Alles valt of staat met een gezonde businesscase en de overheid is hiervan de katalysator. Het creëren van een afzetmarkt voor groene producten moet prioriteit krijgen. De prijs van hernieuwbare waterstof is namelijk nog te hoog, maar door subsidies beschikbaar te stellen, kunnen projecten opschalen en ontstaat uiteindelijk een betere vraag- en aanbodverhouding waardoor prijzen dalen, de businesscase interessanter wordt en bedrijven verder gaan investeren. Vanuit Bilfinger helpen wij bedrijven hun weg te vinden in dat subsidielandschap. We proberen daarin echt de verbindende factor te zijn.”

Jakob Zuidema

Echt mooie dingen

Het goede nieuws is: er gebeurt al veel. “Het project HyStock bijvoorbeeld waarbij in de toekomst waterstof grootschalig opgeslagen wordt in zoutcavernes. Hiermee kan de stabiliteit van de waterstofbackbone, het landelijke waterstofleidingnetwerk van Gasunie, geborgd worden. Wij hebben de engineering van die waterstofopslag zo goed als gereed gemaakt. 

En zo werken we met een klant ook hard aan SAF, sustainable aviation fuel, een vliegtuigbrandstof gemaakt op basis van CO2 en waterstof. Voorlopig wordt deze SAF bijgemengd als drop-in bij de conventionele kerosine. De bijmengdoelstellingen van de EU nemen elk jaar toe van 6 procent in 2030 tot 70 procent in 2050. Dit betekent een flinke opschaling in synthetische fuel-fabrieken. Verder bouwen we momenteel aan de grootste waterstoffabriek in Nederland op de Maasvlakte. We doen dus echt al mooie dingen, maar de buitenwereld ziet dat nog niet.”

Waterstofwijken

We hoeven overigens niet alleen in de toekomst te kijken voor de betrokkenheid van Bilfinger bij nieuwe waterstofprojecten. Zuidema: “Er zijn al veel locaties waar we met waterstof werken. Zo zijn er in Nederland een aantal pilot initiatieven met woonwijken op waterstof. WaterstofWijk Wagenborgen bijvoorbeeld. Wij doen er het onderhoud en beheer aan de waterstofproductie-installaties.”

Minstens zo waardevol

Het uiteindelijke doel van al deze waterstofprojecten is natuurlijk een schoner milieu, voldoen aan emissiedoelen (minder greenhouse gasuitstoot) van de EU, nieuwe ‘bouwstenen’ voor de chemie en als EU minder afhankelijk worden van andere landen in onze energievoorziening. “Waterstof past daar goed bij”, aldus Van Eyden. “Maar bij Bilfinger kijken we altijd verder, niet alleen naar de capex investering die de klant wil, maar ook naar alle mogelijkheden en alternatieven om bestaande fabrieken te optimaliseren, bijvoorbeeld ten aanzien energie- en utiliteitenverbruik. Daarin zit nog enorm veel potentie. We vinden het hartstikke mooi om ook daaraan te kunnen bijdragen.”

Vincent van Eyden

Laaghangend fruit

Vaak komt Bilfinger bij fabrieken nog laaghangend fruit tegen. “Warmteterugwinning, hergebruik van water, het afdichten van perslucht- en stoomlekkages, maar ook slimme optimalisering in het meet- en regelproces”, somt Van Eyden een aantal opties op. “Via simulaties zijn we in staat het effect van aanpassingen aan een proces vooraf in kaart te brengen, wat besluitvorming voor de klant makkelijker maakt. We zien dat dit soort aanpassingen vaak al veel opleveren in energie -en grondstoffenbesparing en in reductie van emissies. Wij vertellen klanten hierover het eerlijke verhaal en stippelen een roadmap uit van alles wat ze kunnen doen om hun fabriek te optimaliseren en om de business case op te zetten.”

Waardevolle wisselwerking

“Bij maintenance houden we onze ogen ook altijd open voor dergelijke optimalisaties”, zegt Zuidema. “En we denken mee met engineering bij het ontwerp van nieuwe fabrieken: hoe goed en veilig onderhoudbaar zijn ze?” “Die wisselwerking is heel waardevol”, bevestigt Van Eyden. “Wij kijken vanuit engineering naar het totaalplaatje. Ook bijvoorbeeld naar of jouw gewenste toekomstige productie te realiseren is binnen alle emissie-eisen. Zo komt alles bij elkaar in één ontwerp.”

Bilfinger levert een totaalpakket

Het kenmerkt Bilfinger, een multidisciplinair bedrijf. Van Eyden hierover: “We bundelen onze expertise en kunnen klanten volledig bedienen, van het beginstadium tot de oplevering van een project, en daarna met onderhoud.” “En gewoon lokaal”, voegt Zuidema nog toe. “Hier in het noorden werken meer dan zevenhonderd Bilfinger-medewerkers. Ze zitten gewoon op dezelfde voetbalvereniging als de operators van de fabrieken waar wij het onderhoud doen. Dat geeft een goed gevoel.”

 

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste industrienieuws uit de Eemsdelta direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Gelukt, je bent ingeschreven. Veel leesplezier!