- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Adverteren
- Columns
Selecteer Pagina
De vier energieleveranciers in Nederland vertrouwen het onderhoud aan hun gas- en stoomturbines al jaren toe aan GPW Turbine Support. Maar dit bedrijf doet en kan meer. Steeds meer, nu ze fors investeren in nieuwe technieken.
Tekst: Kim de Booij
De oprichters van GPW Turbine Support werken al decennialang in de onderhouds- en reparatiewereld van rotating equipment. Kennis en ervaring is er dus volop. En dat wordt de laatste jaren in snel tempo aangevuld door moderne technieken. Onder meer met de nieuwe werkplaats die ze in 2023 realiseerden.
“Hierdoor kunnen we veel meer zelf”, begint sales engineer Ron van der Windt. “Reparaties bijvoorbeeld. In de industrie worden vaak onderdelen bij slijtage vervangen door nieuwe OEM-onderdelen. GPW Turbine Support helpt de klant, indien gewenst, bij de aanschaf. Maar veel liever onderzoeken we de mogelijkheid om een onderdeel te repareren. Daarmee kunnen we van grotere toegevoegde waarde zijn voor onze klanten. Reparatie is namelijk vaak veel goedkoper en sneller.”
Het voordeel houdt niet op bij reparatie. “Vrij recent hebben we een inductiemachine aangeschaft voor de demontage en montage van onder andere delingbouten”, noemt medeoprichter Willem de Gier als volgende voorbeeld. “Daardoor kunnen we klanten nu beter van dienst zijn bij het openen van gas- en stoomturbines. En zo hebben we ook de aanschaf van een eigen balanceerinrichting op de planning staan. Het uitbalanceren van equipment besteden we nu nog uit, maar kunnen we straks ook in eigen huis. Dat scheelt kosten en zorgt ervoor dat we flexibeler en sneller op klantvragen kunnen inspelen. Daarnaast is er minder transport nodig, dus veroorzaken we ook minder CO2-uitstoot.”
Al deze moderne tools zorgen er bovendien voor dat GPW Turbine Support een aantrekkelijke werkgever is. Dat ziet ook werkvoorbereider Niels Melaard: “Onze jongens hebben echt state-of-the-art tools om mee te werken. En het werk zelf is ook afwisselend. De ene keer hebben ze een klus in Eemshaven, de andere keer in Amsterdam of Maastricht. De ene keer is het voor een energieleverancier, de andere keer voor een olieraffinaderij, (petro)chemische plant, vuilverbrander of papierfabriek. Steeds die afwisseling in locaties, processen en machines, maakt het werk interessant.”
Is al die afwisseling wel behapbaar voor jonge nieuwkomers? “Zeker wel”, zegt Van der Windt. “We werken volgens standaard ISO- en API-normen, dus met vastgestelde scopes. De leidraad is overal hetzelfde, alleen dan dus toegepast op verschillende installaties. Het afwijkende denkwerk begint vooral als iets gerepareerd moet worden. Dan moet je daar, samen met collega’s, oplossingen voor zoeken. Dat zijn juist leuke uitdagingen.”

Van der Windt werkt zelf ook nog niet zo lang bij GPW Turbine Support. “Net anderhalf jaar”, vertelt hij. “Hiervoor heb ik in salesfuncties bij grotere internationaal opererende bedrijven gewerkt. Daar was ik gewend dat er meer inspanning gedaan moest worden om ergens binnen te komen. Bij GPW gaat dit een stuk eenvoudiger. Iedereen kent GPW. ‘Heb je een probleem, ga naar GPW’, zo zingt het rond. Zo’n goede reputatie in reparatie heeft GPW dus al opgebouwd.” Van der Windt ervaart het zelf ook. “Iedere salesman zal zeggen ‘we lossen het op’. Maar dan komt het erop aan: lukt het ook? Bij GPW heb ik ervaren dat het links,- of rechtsom ook inderdaad lukt!”
Dat antwoord wil GPW Turbine Support ook kunnen geven als bedrijven straks overgaan op waterstofinstallaties. De Gier: “Wij zijn er klaar voor. Het proces wordt wat anders, met bijvoorbeeld hogere temperaturen en andere materiaalsoorten, maar we zijn ook dan in staat om het volledige onderhoud aan rotating equipment te verzorgen.”
Het belangrijkste, zo vindt De Gier, is dat dit altijd in goed overleg met de klant gebeurt. “Wij voeren periodiek klein en groot onderhoud uit. Dat doen we volgens standaarden. Maar als een klant iets opmerkt aan zijn machine, bijvoorbeeld trillingen, is dat voor ons heel waardevol om te weten. Dan hebben we daar extra oog voor tijdens het onderhoud. Samen zorgen we voor de optimale werking en levensduur van het equipment.”
GPW Turbine Support sloot onlangs een driejarig service agreement met een bekende afvalenergiecentrale, met een optie tot verlenging met nog eens drie jaar. GPW neemt hiermee het volledige onderhoud van de stoomturbine op zich. In partnerships zijn ook het onderhoud aan de generator en de controles in deze service agreement opgenomen.
Eigenaren Willem de Gier en Arie Prins zijn genomineerd voor ‘Ondernemer van het jaar 2025’. Na een selectie door gemeente Voorne aan Zee behoren ze tot de laatste drie. Vlak na het ter perse gaan van dit magazine is de winnaar bekendgemaakt. Wie er ook wint, trots overheerst binnen het hechte team van GPW Turbine Support.
