Selecteer Pagina

Pro Rotating

door | 1 jun, 2025 | Company info

Pro Rotating levert complete pompsets.

Maatwerk in proactief onderhoud voor rotating equipment

Pro Rotating is gespecialiseerd in proactief onderhoud van pompen, motoren, ventilatoren, asafdichtingen en allerlei andere soorten rotating equipment. In eerdere edities hebben we de werkwijze en bedrijfsgeschiedenis al eens uitgelicht. Dit keer laat het bedrijf graag zien wat dit in de praktijk inhoudt en daarover gingen we in gesprek met een klant: Zeolyst.

Tekst: Emma Veldhuis

Zeolyst produceert jaarlijks een paar duizend ton zeolietpoeders voor allerlei toepassingen en is daarmee marktleider op dit gebied. Dat doet het bedrijf vanuit productielocaties in Kansas in de Verenigde Staten en in Delfzijl. De Nederlandse fabriek is in 1990 in gebruik genomen en draait sindsdien vrijwel voortdurend door. Dat betekent dat elke onderbreking zeer onwenselijk is en dat het bedrijf dit zo veel mogelijk wil voorkomen. Daarom is Zeolyst voor het onderhoud van al het rotating equipment in zee gegaan met Pro Rotating.

“De materialen die wij hier produceren zijn zeer corrosief en abrasief”, vertelt Hans Bats, reliability engineer bij Zeolyst. “Dat maakt onze machines zeer slijtagegevoelig. Je kunt de materialen vergelijken met zand in een zuurhoudend medium van ongeveer tachtig graden. Dit wordt getransporteerd door leidingen, tanken, pompen en transportschroeven. Daardoor stellen we hoge eisen aan onze materialen, lagers en asafdichtingen. Pro Rotating helpt ons bij het continu verbeteren van al onze roterende onderdelen.”

Doorlopende inspecties

Daaronder vallen onder andere transportschroeven, pompen en ventilatoren, waarvan Zeolyst er zo’n vierhonderd in gebruik heeft. Overdag werken één of twee monteurs van Pro Rotating bij Zeolyst, bij grotere onderhoudswerkzaamheden zijn dat er meer. “Volgens een periodiek onderhoudsschema, gegenereerd door ons onderhoudsprogramma, lopen de monteurs met hun tablets door de fabriek en voeren al hun bevindingen tijdens de zogeheten smeer- en inspectierondes doorlopend toe aan hun database. Zo wordt al het roterende equipment periodiek geïnspecteerd en gesmeerd”, aldus Bats.

Komen er bijzonderheden voort uit deze rondes? Dan werkt het bedrijf met prioriteiten op een schaal van 1 tot 4. Bij prio 1 gaat de monteur direct naar Bats of een collega om te laten weten dat de machine stopgezet moet worden om reparaties uit te kunnen voeren. “Gelukkig komt dat niet zo vaak voor. De discussies die we voeren gaan meestal over prio 2 en 3, die moeten binnen een week of een maand worden uitgevoerd. Dan zie je het spel tussen productie en technische dienst. We willen allebei hetzelfde, namelijk dat de fabriek goed draait, maar over het geschikte moment moeten we in overleg een goede middenweg vinden.”

Vier machines bij Zeolyst moeten op een zeer specifieke manier uitgelijnd worden. “Speciaal voor ons heeft Pro Rotating daar apparatuur voor aangeschaft en de benodigde expertise in huis gehaald.”

24/7 storingsdienst

Wanneer er ondanks deze doorlopende inspecties toch een storing optreedt, is Pro Rotating altijd snel ter plaatse. Overdag zijn de monteurs al op locatie aanwezig, buiten dagdienst kan Zeolyst hen oproepen en is er binnen een tot twee uur een monteur op locatie aanwezig. Gemiddeld duurt het vervolgens twee tot drie uur voordat het probleem helemaal is opgelost, waardoor de productie snel weer verder kan.

“Het komt gemiddeld twee keer per maand voor dat er een storing is”, vertelt Bats. “Het fijne aan onze samenwerking met Pro Rotating is dat de monteurs tijdens de dagdiensten al bekend raken met onze machines. Tijdens een storing kunnen ze daardoor sneller handelen. Wat ook bijdraagt aan de snelle afhandeling van storingen zijn de juiste reserveonderdelen, die we in zowel ons magazijn als dat van Pro Rotating op voorraad hebben. Defecte pompen en onderdelen zijn daardoor snel te vervangen. Het defecte onderdeel gaat daarna met Pro Rotating mee voor de vervolgstappen.” Waar mogelijk wordt het defecte onderdeel gerepareerd en opnieuw gebruikt. Daarnaast voert Pro Rotating een root cause analysis uit om te achterhalen waar de storing door werd veroorzaakt en hoe dit in de toekomst kan worden voorkomen.

Steeds betrouwbaardere installaties

Dankzij de inzichten die voortkwamen uit het onderzoeken van storingen hebben Pro Rotating en Zeolyst samen een aantal grote stappen kunnen zetten. “Inmiddels werken we zo’n vijf jaar samen”, vertelt Bats. “In die tijd hebben we onder andere de seals en assen van pompen, ventilatoren en transportschroeven verbeterd. Ook passen we nu andere methoden van asafdichting toe en hebben we de levensduur en betrouwbaarheid van allerlei onderdelen kunnen vergroten.”

Pro Rotating doet hiermee precies waar Zeolyst zo’n vijf jaar geleden op hoopte toen het bedrijf op zoek ging naar een nieuwe, vaste onderhoudspartner. Tot dat moment werden de werkzaamheden door verschillende partijen uitgevoerd, terwijl Zeolyst liever één vast aanspreekpunt had voor alle vraagstukken rond roterend equipment. “Op proactief onderhoud hadden zij het beste aanbod. We maken graag gebruik van hun kennis en ervaring. En wanneer Pro Rotating nog niet over bepaalde kennis of materieel beschikt, dan zorgen ze dat dat er komt. We hebben bijvoorbeeld vier machines die op een zeer specifieke manier uitgelijnd moeten worden. Speciaal voor ons heeft Pro Rotating daar apparatuur voor aangeschaft en de benodigde expertise in huis gehaald. Deze combinatie van specialisme en maatwerk is voor ons de reden waarom we al jaren met hen samenwerken”, aldus Bats.

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste industrienieuws uit de Eemsdelta direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Gelukt, je bent ingeschreven. Veel leesplezier!