

- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Adverteren
- Columns
Selecteer Pagina
Impressie van de toekomstige fabriek van VoltH2 in Delfzijl, inclusief de tube trailers en het vulstation.
Binnen de EU is Nederland de op een na grootste afnemer en producent van waterstof. Momenteel wordt het grootste deel nog gewonnen uit aardgas, maar er wordt hard gewerkt aan de overstap naar duurzame waterstof. Om deze transitie in goede banen te leiden, bundelen allerlei spelers in de markt hun krachten bij branchevereniging NLHydrogen.
Tekst: Emma Veldhuis
NLHydrogen is met vijftig leden in twee jaar uitgegroeid tot de grootste waterstofbranchevereniging van Nederland. “Drie jaar geleden, toen de hype rond waterstof een hoogtepunt bereikte, ging een aantal partijen met elkaar in gesprek”, vertelt directeur Alice Krekt. “Ze vonden het bijzonder dat er nog geen branchevereniging was. Er waren wel al samenwerkingsverbanden en platforms, maar een overkoepelende organisatie die de gehele waterstofketen vertegenwoordigt ontbrak nog. Vanuit die behoefte is NLHydrogen ontstaan.”
Krekt was destijds program director bij Deltalinqs en was daarvoor onder andere werkzaam bij Arcadis en de Rotterdamse haven. “In al deze rollen hield ik me bezig met de balans tussen economie en duurzaamheid, voornamelijk in de industrie en bij klimaatprojecten. Waterstof is daarin een belangrijk element, dat werd steeds duidelijker. Toen ik werd gevraagd als directeur voor NLHydrogen, zag ik dit als een mooie uitdaging. Ik hou ervan om te bouwen en in deze rol komt dat in alles terug. Het begon met het opbouwen van de vereniging en vervolgens uit kennisopbouw en -deling onder onze leden, zodat we samen kunnen bouwen richting een CO2-vrije samenleving.”
Een van de uitdagingen op het gebied van waterstof is de politieke besluitvorming. Bedrijven willen graag met waterstof aan de slag, maar moeten soms lang wachten op duidelijkheid omtrent regelgeving, investeringen en infrastructuur. “Om de implementatie van waterstof meer richting te geven zijn we bezig met een grote studie die we deze zomer verwachten af te ronden. Deze studie gaat in op de rol van waterstof in het totale energiesysteem en hoe en waar we de verschillende typen waterstof het beste kunnen inzetten. Dit helpt overheden en bedrijven bij de keuze voor projecten en beleid”, licht Krekt toe.
Alice Krekt
“Daarbij gaan we specifiek in op een aantal thema’s. Het moet voor bedrijven interessant zijn om koolstofarme waterstof te gebruiken. Daarvoor moet zo snel mogelijk een goede infrastructuur worden opgezet. De Delta Rhine Corridor laat nog even op zich wachten, maar we kunnen al wel aan de slag met tussenoplossingen, zoals een book-and-claimsysteem waarbij credits worden uitgewisseld. Dan kan waterstof al worden verhandeld zonder het fysiek door het land te hoeven vervoeren. Ook de kosten van met name groene waterstof moeten omlaag. De netkosten, zo’n dertig procent van de kostprijs van waterstof, zijn momenteel een van de grootste struikelblokken. Verder zullen we ook waterstof moeten importeren, wat tevens meer steun en beleid vereist.”
Krekt ziet dat bedrijven ondanks deze uitdagingen toch doorzetten met waterstof. “VoltH2 is een heel mooi voorbeeld. Zij zijn in 2020 opgericht en willen op grote schaal groene waterstof produceren. Een van hun projecten is de bouw van een 50 MW electrolyser in Delfzijl, die naar verwachting in 2027 operationeel zal zijn. De discussie rondom infrastructuur omzeilen zij door met een afnemer in zee te gaan: Evonik Peroxide. Zodra de locatie operationeel is, kan er gelijk worden geleverd. Daarnaast zijn er plannen voor de bouw van een tube filling station. Hiermee kan de geproduceerde waterstof ook per vrachtwagen worden vervoerd naar andere locaties. Dit biedt flexibiliteit en creëert kansen voor toepassing in de mobiliteitssector.”
Noord-Nederland neemt een bijzondere plek in op het gebied van waterstof. Het was de eerste Hydrogen Valley en er staan allemaal ambitieuze projecten op de planning. “Op het gebied van blauwe waterstof zet Equinor grote stappen samen met Linde Gas. Zij zijn van plan waterstof te winnen uit aardgas uit Noorwegen. De CO2 die daarbij vrijkomt, wordt opgeslagen in de zeebodem. HyCC werkt in Delfzijl aan Djewels, een 20 MW electrolyser voor verduurzaming van de industrie op het Chemie Park. Of denk aan de pilot die Battolyser draait bij de RWE Magnumcentrale. Overschotten aan wind- en zonne-energie worden gebruikt om de batterij te laden, die deze energie vervolgens gebruikt om waterstof te produceren.” Met het oog op de netcongestieproblematiek is dit een interessant initiatief.
Waterstof is ontzettend kansrijk en de waterstofeconomie gaat er komen, daarvan is NLHydrogen overtuigd. “De bedrijven in ons netwerk werken er heel hard aan om dit mogelijk te maken en er komen geregeld nieuwe leden bij die onze gezamenlijke missie komen versterken. Wij zijn er om hen te vertegenwoordigen en de voorwaarden te scheppen waaronder zij hun ambities waar kunnen maken. Onze andere kernwaarden zijn verbinden en versterken. Dat doen we door bijeenkomsten te organiseren en kennisuitwisseling te faciliteren. We denken samen na over de uitdagingen in onze sectoren en gaan op zoek naar oplossingen. We begrijpen dat de overheid niet alles in één keer kan oplossen en zien dat zij ook graag stappen willen zetten. Wij doen vervolgens ons best om hen daarbij te ondersteunen.”