

- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Adverteren
- Columns
Selecteer Pagina
“We zijn de grootste multitechnische dienstverlener binnen Nederland. Maar, waar we het meest trots op zijn is dat we heel dicht bij onze klanten staan.” Aan het woord is Bouke Buist, teamleider van SPIE Industry Services in Sappemeer. Henk Lier, een van de managers van de SPIE-business unit, knikt instemmend.
Tekst: Heleen van der Maas
SPIE Industry Services is gespecialiseerd in het ontwerpen, bouwen en in bedrijf stellen van technische installaties in fabrieken. Lier: “De expertisegebieden van onze business unit zijn elektrotechniek, werktuigbouw en automatisering. Zodra de ‘schil’ van de fabriek staat, regelen wij alles wat erin moet om te zorgen dat de fabriek kan gaan produceren. Indien nodig halen we vakexperts uit andere SPIE-business units of leveranciers erbij. Met deze multidisciplinaire manier van werken kunnen we onze klanten volledig ontzorgen.”
Een voorbeeld is de realisering van een gebouw dat in opdracht van een energiebedrijf tegen de centrale geplaatst moest worden. Lier: “In dit project hebben we alles geregeld. Voor het heiwerk en de fundering , hebben we een externe partij ingehuurd. Vervolgens hebben wij zelf de bouw, al het leidingwerk en de bekabeling aangebracht en de automatisering geprogrammeerd. Momenteel zijn we het gebouw in bedrijf aan het stellen.” Buist onderstreept: “Van als het ware een statisch gebouw een dynamisch geheel maken waar daadwerkelijk een product uitkomt, dat is onze expertise.”
“Bij een andere opdrachtgever”, vervolgt Lier, “werden we uitgenodigd om aan te schuiven bij een projectteam voor het bedenken en bouwen van een installatie om van gas op elektriciteit over te stappen. Daar hebben we het elektrotechnische deel en de automatisering uitgevoerd. Verder zijn er ook genoeg voorbeelden waar we gevraagd worden voor een enkele discipline. Elektrotechniek of inspectiewerk bijvoorbeeld.”
Henk Lier
Het grote voordeel van de SPIE-manier van werken is volgens Buist dat de multitechnische dienstverlener beschikt over een groot intern netwerk van experts waar de klant gebruik van kan maken via projectleiders die heel dicht bij hen staan. “De lijnen zijn kort en de experts kennen elkaar vaak al van eerdere projecten. Dat levert bij aanvang van een project al direct een goede synergie in de samenwerking op.” Tegelijkertijd heeft elke SPIE-vestiging zijn eigen identiteit en klantenkring, doet het waar het goed in is, investeert samen met klanten in nieuwe oplossingen, of neemt een bedrijf inclusief de kennis en kunde over.”
Met de overname van bijvoorbeeld Strukton Worksphere in 2022, heeft SPIE Industry Services zijn kennis en kunde rondom slimme en duurzame gebouwdiensten en datagedreven energie-efficiëntieoplossingen uitgebreid. Lier, toen de business unit manager van Worksphere: “Het mooie van SPIE is gewoon dat we al die verschillende stukjes technische expertise voor de industrie in onze LEGO-doos hebben zitten. Op die manier kunnen we echt meedenken met onze klanten over wat de best passende oplossing is. Op technisch gebied kunnen we alles regelen waar een bedrijf in de industrie behoefte aan heeft.”
Ook kan SPIE bij projecten waar het verantwoordelijk is voor het realiseren van alle techniek, gevraagd worden voor het onderhoud daarna. “Omdat we de klant én de installaties goed kennen, kunnen we goed aansluiten op wat er aan onderhoud nodig is”, knikt Buist. “En”, gaat Lier verder, “er is nog een voordeel. Vaak is de CAPEX gericht op een budget. Maar op het moment dat je tijdens het bouwen al rekening houdt met de onderhoudskosten, kun je kiezen voor een oplossing die over de gehele levensduur van de installaties bedrijfseconomisch het meest interessant is voor de klant.”
Bouke Buist
Klantvragen waar SPIE de laatste tijd vaak bij wordt betrokken hebben te maken met verduurzaming en netcongestieproblematiek. “Onze klanten gebruiken over het algemeen veel gas of elektriciteit en willen nu de stap zetten naar slimmer verbruik”, constateert Lier. “Anderen zijn voor hun nieuw te bouwen fabriek op zoek naar een aansluiting. Het kan zomaar zijn dat een bedrijf tegenwoordig drie jaar moet wachten op een aansluiting op het elektriciteitsnet. Op een nieuwe productielocatie van een klant die daarmee werd geconfronteerd, hebben we met wind, zon, accu’s en waterstof een off-grid oplossing bedacht zodat hij in afwachting van de aansluiting toch van start kan.”
“Bedrijven in de industrie hebben zich de afgelopen jaren vooral gericht op oplossingen waarmee ze hun energieverbruik kunnen monitoren”, ziet ook Buist. “‘Waar gaat m’n energie heen?’ ‘Waar zitten de grootverbruikers?’ Nu zijn ze vooral aan het nadenken over hoe ze deze inzichten kunnen vertalen naar minder verbruik en hoe ze dat vervolgens kunnen automatiseren. Met dit soort vragen zijn ze bij ons aan het juiste adres.”
“Zeker als het bedrijven zijn die goed passen bij onze mensen, zodat we lekker en gemotiveerd kunnen samenwerken”, benadrukt Buist. “Opdrachtgevers waar onze mensen hun expertises in kunnen zetten en waar dit gewaardeerd wordt, zijn de klanten die wij zoeken.”