- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Adverteren
- Columns
- Bedrijveninfo
Selecteer Pagina
Het was te voorspellen: voorspellend onderhoud wordt steeds populairder. Ja, het kost een eerste investering en ja, het kost ook even tijd. Maar wat het daarna oplevert, is niet mis: minder storingen, minder downtime en minder onderhouds- en vervangingskosten. Toch vinden we het soms nog lastig om eraan te beginnen. Onderhoudsexpert Pro Rotating maakt het graag makkelijker én doet een stap extra.
Tekst: Kim de Booij
Als iets in een fabriek om intensief onderhoud vraagt, is het wel rotating equipment. Slijtage van lagers en lekkage van afdichtingen ligt op de loer. Wacht je te lang met onderhoud, dan krijg je te maken met storingen. Als je geluk hebt een kleine lekkage, als je pech hebt, een volledig defecte pomp met alle downtime en vervangingskosten van dien. Wat het ook is: dit wil je graag voorkomen.
Voorspellend onderhoud is een bewezen effectieve manier om dat te doen. Toch doen we dit nog niet massaal. Stefan Struik van Pro Rotating denkt dat dit komt doordat bedrijven het soms lastig vinden om bestaande methoden en contracten los te laten. “Het is best een stap om je onderhoud uit handen te geven aan een nieuwe partij. De visuele inspectie, de trillingsmetingen en de smeerrondes, alles is al ingericht. Het probleem is alleen: ze worden vaak apart van elkaar gedaan, veelal door verschillende partijen. Daardoor mist het totaaloverzicht in de installaties.”
Pro Rotating richt zich juist op de samenhang van alle factoren. “Wij combineren alle aspecten van de machine en zetten nog een stap extra: we kijken ook naar het proces eromheen. Hoe gedraagt de machine zich in het grotere geheel? Welke processen gaan eraan vooraf? Onder welke condities moet hij draaien? Welk product zit er in het leidingwerk? We gaan dus verder dan predictive maintenance, wij zetten de stap naar Pro-active maintenance.”
Om het belang hiervan te illustreren, schetst Struik een voorbeeldscenario. “Een pomp ooit is aangeschaft voor een bepaalde capaciteit, maar het veranderende proces is steeds meer capaciteit gaan vragen. Als de pomp het aankan, prima. Als de pomp op continu op maximale capaciteit moet draaien, krijg je al extra slijtage. Maar wat minstens zo belangrijk is, is de voorkant van het proces. Bij een verhoging van capaciteit moet namelijk ook de voordruk meegroeien. Is er niet voldoende voordruk, dan krijg je cavitatie en eerder slijtage. Dat soort zaken zijn voor veel bedrijven nog een blinde vlek.”
Komt die vlek niet bovendrijven als er regelmatig storingen aan de pomp zijn? “Niet altijd”, vertelt Struik. “Bedrijven werken vaak al heel lang met eenzelfde pomp en zijn eraan gewend geraakt dat deze nou eenmaal om de zoveel tijd, twee jaar bijvoorbeeld, stuk gaat of lekkages vertoont. Daar houden ze rekening mee in hun (preventieve) onderhoud. Ze beseffen niet dat de standtijd van hun pomp eigenlijk veel en veel langer zou moeten zijn.”
Het besef om meer aandacht aan dit soort zaken te moeten besteden, groeit wel, ziet ook Struik. “Met name de jongere generatie heeft behoefte aan proactief onderhoud. Zij worden opgeleid en werken met de nieuwste technieken en methodes. Monitoren, verbeteren en optimaliseren zijn daarin voor hen zeer belangrijk.”
Wanneer de behoefte en interesse er is, kan toch de investering in Pro-active maintenance misschien nog een drempel vormen. “Niet nodig. Ik durf met volle overtuiging te stellen dat Pro-active maintenance zich altijd terugverdient. Bij een klant van ons in Eemsdelta was er voorheen bijvoorbeeld 3 tot 5 keer per week storing, maar nu we er met Pro-active maintenance werken, is dat gemiddeld eens per kwartaal geworden. En zo hebben we in een ander scenario ook enorme winsten geboekt: het tweede jaar 43 procent besparing op onderhoudskosten, het derde jaar kwam daar nog eens 25 procent besparing bij. En daar zit alles, ook de investering in Pro-active maintenance, in verrekend.”
Dat doet dan toch de vraag rijzen waar het businessmodel van Pro Rotating blijft als zoveel onderhoudswerkzaamheden en dus -inkomsten verdwijnen. “Ik krijg inderdaad wel eens de vraag waarom we dit doen: ‘Als je het goed doet, heb jij straks geen werk meer’. Maar vanuit Pro Rotating willen we vooral toegevoegde waarde leveren. Echt een waardevolle partner zijn voor onze klanten. Als we dát goed doen, volgen er meer klanten.”
Sensoren worden vaak vooral op kritische equipment geplaatst. Voor basisinstallaties zijn ze te duur. Pro Rotating heeft nu betaalbare sensoren ontwikkeld, specifiek voor de continue monitoring van een volledig proces.
Doordat Pro Rotating zoveel data verzamelt via tal van inspecties, zijn de rotating-specialisten ook in staat een diepgaande root cause analyse te doen om daarmee de hoofdoorzaak van een storing op te sporen. Die kan in de machine liggen, maar ook afkomstig zijn uit een ander procesonderdeel.