Selecteer Pagina

Hanko

door | 1 dec, 2024 | Bedrijveninfo

Total supply dienstverlening voor isolatieprojecten

Op het gebied van technische isolatie gaat HANKO geen enkele uitdaging uit de weg. Al 45 jaar verdiepen de specialisten van dit familiebedrijf zich in de vele mogelijkheden in dit vakgebied en hoe deze het best ingezet kunnen worden. Hans van Gastel, als verkoopdirecteur verantwoordelijk voor de kerngebieden Benelux en Duitsland, benadrukt HANKO’s warme banden met de Eemshaven. 

Tekst: Emma Veldhuis

“In de industrie is het heel gebruikelijk om een fabriek eens in de vijf jaar stil te leggen om alles volledig te controleren. In ons vak betekent dat ook dat alle isolatie en de verpakking daaromheen wordt verwijderd, zodat alles grondig kan worden geïnspecteerd op bijvoorbeeld corrosieproblemen met gevaar voor lekkages. Wanneer de inspectie erop zit en eventuele problemen zijn verholpen, wordt alles opnieuw geïsoleerd. Die werkzaamheden worden door onze klanten verzorgd, wij leveren alle materialen die zij hierbij nodig hebben”, vertelt van Gastel.

Deze total supply dienstverlening is wat HANKO uniek maakt in de branche, stelt Van Gastel. “We leveren niet alleen de isolatiematerialen en beplating, maar ook alle hulpmiddelen en gereedschappen die tijdens de werkzaamheden nodig zijn. En uiteraard verlenen we een belangrijk stuk support op het gebied van advies.”

Uitdagingen in isolatie

Op het gebied van isolatie lopen bedrijven tegen verschillende vraagstukken aan. Wat is bijvoorbeeld de terugverdientijd van de investering wanneer men kiest voor nieuwe of dikkere isolatie? Welke rol kan isolatie spelen bij energiebesparing? “Wij denken daarin mee en doen het rekenwerk, waardoor klanten duidelijk weten wat ze van een bepaalde keuze kunnen verwachten. Het naleven van wetgeving, bijvoorbeeld ISO 50001, nemen we daarin mee. Ook voor installaties gelden energielabels en tegenwoordig moet worden voldaan aan minimaal label C”, legt Van Gastel uit. Isolatie bepaalt voor een belangrijk deel de haalbaarheid van dit energielabel.

De audits voor deze energielabels, zoals TIP Checks en Quick-Scans, moeten worden uitgevoerd door gecertificeerde inspecteurs. HANKO kan klanten op dat gebied ondersteunen. “Dat proces begint met een audit van de huidige staat van het isolatiesysteem. We kijken welk label de installatie op dat moment heeft en waar de ruimte ligt om dat label te verbeteren. Uit zo’n audit komt een aantal adviezen voort. Bij veel van deze adviezen kunnen wij de klant vervolgens verder helpen. Samen zorgen we zo dat het bedrijf bij de volgende audit aan de juiste standaarden voldoet.”

Energieverbruik in het havengebied

“In de Eemshaven bevindt zich veel zware industrie. Energieverbruik en emissiereductie zijn daar belangrijke vraagstukken. Wanneer men bijvoorbeeld een olietank heeft met een diameter van 25 meter, waarin de olie op een temperatuur van 60 graden moet worden gehouden, komt daar veel energie aan te pas”, vertelt Van Gastel. “Het is voor zo’n bedrijf ook een kwestie van eigenbelang om dat energievraagstuk zo efficiënt mogelijk aan te vliegen. Daar denken wij graag in mee.”

Dat kan bijvoorbeeld door innovatieve materialen, zoals Aerogel, bij HANKO bekend als superisolatie. HANKO is gold dealer voor Aspen Aerogels, een status die een bedrijf krijgt wanneer het een goede voorraad aanlegt en vakkundig adviseert over de inzet van dit materiaal. “Pyrogel voor warmte-isolatie en Cryogel voor koude isolatie zijn ontzettend interessant omdat dat resulteert in hogere rendementen. Met 30mm Aerogel bereik je vrijwel hetzelfde als met 100mm steenwol, waardoor een veel dunnere laag volstaat. Een hybride isolatiesysteem van zowel Aerogels als conventionele steenwolmaterialen is echter meestal de optimale oplossing.”

Economisch én technisch haalbaar

Economisch rendement is namelijk één van de aspecten die HANKO meeneemt in alle adviezen. “Een isolatierendement van 100 procent is misschien technisch haalbaar, maar op economisch vlak niet. Daarin zijn we realistisch naar onze klanten toe. Op dit moment helpen we een klant bijvoorbeeld om het isolatierendement van 90 naar 98 procent te verhogen, een percentage dat economisch wél realistisch is. Dat zijn voor ons leuke projecten, waarbij ons rekenwerk vooraf duidelijk maakt wat de klant kan verwachten als de isolatiematerialen op de juiste manier worden geïnstalleerd. In het noorden werken we nauw samen met een aantal isolatiepartners die ontzettend goed werk leveren. We adviseren onze klanten daarom ook graag op dat gebied.”

Gestroomlijnd logistiek netwerk

Het hoofdkantoor van HANKO bevindt zich wellicht in Breda, maar op logistiek gebied zijn goede afspraken gemaakt om bedrijven in de Eemshaven snel van dienst te kunnen zijn. “Dankzij onze logistieke partners kunnen bestellingen die vandaag worden geplaatst ook de volgende dag geleverd worden. We hebben een vloot aan vrachtwagens, een aantal lokale hubs én een team buitendienst, waarvan de adviseurs over het hele land zijn verspreid. Zo zorgen we dat we altijd snel in actie kunnen komen”, aldus Van Gastel.

“Wij geloven niet in eenmalige succesjes, we streven naar langdurige samenwerkingen. Goede service is daarvoor cruciaal. Dat past bij onze waarden als familiebedrijf. De normen en waarden die we binnen de familie hebben, die hanteren we ook binnen onze markt. We kijken constant wat onze klanten nodig hebben en hoe wij hen daarbij het best kunnen helpen. Dat is de grote kracht achter ons succes.”

 

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste industrienieuws uit de Eemsdelta direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Gelukt, je bent ingeschreven. Veel leesplezier!