- Nieuws
-
Uitgelicht
-
Uitgelicht
- Recent
-
- Kiosk
- Adverteren
- Columns
- Bedrijveninfo
Selecteer Pagina
Wagenborg Nedlift, onderdeel van de Wagenborg Groep, zet zich al jaren in voor verduurzaming, met een sterke focus op de elektrificatie van hun kraan- en transportvloot. Johan Dorgelo, commercieel directeur, vertelt over zowel de kansen als de uitdagingen van deze groene transitie: “Door pionier te blijven op dit gebied en samen te werken met leveranciers en klanten, bouwen we aan een schonere en duurzamere toekomst. We blijven balanceren op dat groene koord, maar met elke stap die we zetten, komen we dichter bij onze doelen.”
Tekst: Jeanette van Swaal
Met 330 medewerkers verdeeld over Nederland en Duitsland, richt Wagenborg Nedlift zich op Verhuur, Services en Projecten in acht verschillende marktsegmenten. “Bij Verhuur kunnen klanten via onze ‘WagenborgOnline’ app op elk moment kranen boeken. Services omvat complexe dienstverlening, zoals onderhoudscontracten voor chemiebedrijven, waarbij kranen, specialisten en materieel samen worden ingezet”, legt Dorgelo uit. “Onze projectafdeling levert totaaloplossingen. Denk hierbij aan zwaar transport, heavy lifting, engineering en montage bij onder andere brugverplaatsingen.”
Wagenborg begon 14 jaar geleden met het verduurzamen van zijn vloot door een volledig elektrische minirupskraan te ontwikkelen, die werd ingezet bij de nieuwbouw van Wildlands in Emmen. In de vlinderkassen waren zware dieseldampen uiteraard onwenselijk, wat de elektrische kraan tot een ideale oplossing maakte.
In de afgelopen jaren heeft Wagenborg grote stappen gezet om verder te verduurzamen. “Vijf jaar geleden schreven de toenmalig directeur Gerard Bastiaanse en regiomanager Jan-Ebe Boerema een tender uit om wereldwijd leveranciers te vinden voor elektrisch en hybride materieel”, legt Dorgelo uit. Dit leidde uiteindelijk tot een wereldprimeur: de eerste hybride mobiele telescoopkraan ter wereld, die volledig elektrisch kan draaien en hybride kan rijden. “Deze kraan heeft een batterij met een groter vermogen dan de meeste standaard elektrische voertuigen, waardoor hij een volledige werkdag mee kan draaien.”
Naast de hybride kranen heeft verjonging van de vloot al jaren de hoogste prioriteit. Dorgelo: “Met de investeringen die we gedaan hebben, voldoen we aan de hoogst haalbare normen die op dit moment gelden. Onze vloot bestaat inmiddels uit verschillende kniktelescoopkranen, torenkranen, mini (compact) rupskranen en de hybride mobiele telescoopkraan, die allemaal volledig elektrisch inzetbaar zijn.” Daarnaast zijn de nieuwe kranen voorzien van EcoDrive-motoren en draaien ze op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), een biobrandstof gemaakt van afgewerkt bak- en braadvet. “Met HVO kunnen we de CO2-uitstoot met 87 procent verminderen ten opzichte van fossiele brandstoffen”, vertelt Dorgelo. HVO biedt een schonere tussenoplossing, terwijl de volledige elektrificatie van het materieel nog in ontwikkeling is.
Deze kranen kunnen probleemloos werken in milieuzones, zoals de Tweede Maasvlakte, waar strenge eisen gelden voor voertuigen. Dorgelo: “We moeten voldoen aan steeds strengere milieueisen, maar onze kranen en voertuigen zijn zo uitgerust dat we overal inzetbaar zijn.”
De verduurzaming van de vloot is niet alleen een kwestie van nieuwe machines aanschaffen, maar heeft een veel bredere impact. “Het gaat verder dan alleen materieel”, legt Dorgelo uit. “Onze werkplaatsen moeten geschikt worden gemaakt voor het onderhoud van elektrische machines, en onze technici moeten opgeleid worden in zowel onderhoud, bediening als reparatie van dit materieel.” De huidige faciliteiten voldoen daar nog niet aan. Daarom bouwt Wagenborg Nedlift een nieuw pand in Hoogezand, inclusief een werkplaats die specifiek is ingericht voor het onderhoud en de reparatie van geëlektrificeerd materieel.
Wagenborg Nedlift is dan ook echt een pionier op het gebied van elektrificatie in de hijs- en transportsector. Dorgelo erkent dat dit een proces van lange adem is. “We balanceren op een groen koord”, zegt hij. “We willen stappen zetten met de elektrificatie van onze vloot, maar de infrastructuur en stroomvoorziening zijn nog niet altijd klaar voor wat wij nodig hebben. Ook zijn we hierin afhankelijk van partijen als leveranciers en overheidsinstanties. Het is pionieren, en dat brengt uitdagingen met zich mee.”
Voor de toekomst hoopt Wagenborg Nedlift dat leveranciers wereldwijd elektrische kranen en ander zwaar materieel seriematig gaan produceren. Dit zou niet alleen de kosten drukken, maar het ook makkelijker maken voor bedrijven om over te stappen op duurzame oplossingen. “Klanten reageren positief, maar op dit moment blijft het een afweging tussen kosten en duurzaamheid”, vertelt Dorgelo. “Een hybride kraan is nu nog duurder dan een dieselvariant, maar de voordelen op lange termijn zijn duidelijk.”
Een van de projecten waarbij de hybride kraan al succesvol werd ingezet, is bij Twence in Hengelo, waar Wagenborg betrokken was bij de bouw van een grootschalige CO2-afvanginstallatie. “Daar was de inzet van onze hybride kraan een perfecte match met de duurzaamheidsdoelen van het project”, besluit Dorgelo.