Selecteer Pagina

Gemba

door | 1 dec, 2024 | Bedrijveninfo

‘We kunnen voor elke sector asset performance management inrichten’

“Met consultants op locatie snappen we de specifieke processen van onze klanten en kunnen we direct met hen schakelen om de performance van assets te verbeteren. Dankzij deze persoonlijke aanpak en de resultaten die dat oplevert, blijven klanten lang bij ons.” Aan het woord is Johan Knook, salesmanager van Gemba, specialist in IBM-assetmanagement software.  

Tekst: Heleen van der Maas

Gemba, in 1997 opgericht door directeur-eigenaar Jack Lok, is een van de meest ervaren asset & service management businesspartners binnen Europa die gebruik maakt van de IBM® Maximo Application Suite®. De ruime ervaring combineert het bedrijf met slimme Internet of Things-oplossingen en AI voor maatwerk in asset performance management en het voorspelbaar maken van de prestaties van assets. 

De vraag achter de vraag

85 procent van de olieboorplatforms in de Noordzee vertrouwt zijn asset & service management inmiddels toe aan Gemba. Daarnaast is het bedrijf goed vertegenwoordigd in de infra en industrie, en kan het Schiphol en Stedin tot zijn klanten rekenen. “De diversiteit binnen onze klantengroep is groot”, vervolgt de collega van Knook, Emile van Rijn, het verhaal van Gemba. Als account- en licentiemanager is hij verantwoordelijk voor de bestaande klantrelaties. “In feite kunnen we voor elke sector waar assetmanagement toegevoegde waarde levert, een systeem inrichten. Het gaat er vooral om dat wij de juiste vragen stellen aan de bedrijven zelf om de vraag achter de vraag helder te krijgen.”

Emile van Rijn

Beter presterende assets

“Precies”, onderstreept Knook. “Neem olie en gas, daar zijn work permits, veiligheid en milieu belangrijke zaken. Infra daarentegen werkt heel lineair met lange lengtes. Daar spelen natuurlijk heel andere vraagstukken dan op een gemiddeld olieplatform. Dus als wij weten wat de problematiek en uitdagingen zijn van een bedrijf, kunnen we een goed advies geven en de IT-processen zo inrichten dat ze echt bijdragen aan de tastbare bedrijfsprocessen, simpelweg doordat de assets beter gaan presteren en langer meegaan.”

AI en IoT

“Omdat we IBM achter ons hebben staan”, vult Van Rijn zijn collega aan, “kunnen onze klanten direct meeprofiteren van de nieuwste technieken. Neem de interpretatie van beelden van camera’s en sensors door AI gecombineerd met Internet of Things (IoT). Dat is bij IBM al helemaal uitontwikkeld. Sterker nog, dat wordt al gebruikt binnen het asset & service management softwaresysteem Maximo van IBM waar wij onder meer mee werken.”

Wind- en waterstofmarkt

Voor scale-ups en start-ups binnen de windenergie- en/of waterstofmarkt in de Eemsdelta-regio, is het volgens Knook nu het moment om te onderzoeken of asset performance management met AI en IoT voor hun bedrijfsvoering toegevoegde waarde oplevert. De salesmanager van Gemba praat daarom regelmatig mee op netwerkbijeenkomsten van HyNorth om zich te verdiepen in wat er speelt bij bedrijven in de waterstofmarkt. ”Ik kan me voorstellen dat er in het assetmanagement raakvlakken zijn met olie en gas, maar dat er bijvoorbeeld qua veiligheid heel andere problematieken kunnen spelen. Daar zijn we erg benieuwd naar. Verder schat ik in dat in het onderhoud van windmolens en van de infra eromheen, veel winst valt te behalen met asset performance management.”

Johan Knook

1 dashboard

Voor bedrijven in de Eemsdelta-regio die over willen van statisch naar slim asset-onderhoud, of verschillende systemen en dashboards willen overzetten op een systeem met één overzichtelijk dashboard, komt Gemba ook in het vizier. “Denk bijvoorbeeld aan Groningen Seaports met duizenden verschillende assets en specifieke eisen op het gebied van veiligheid en milieu”, oppert Knook. “Op elkaar ingespeelde betrouwbare partnerschappen met expertbedrijven op specifieke onderdelen zorgen bovendien dat we elke klant een totaaloplossing kunnen bieden, inclusief heel specialistische assetmanagement-oplossingen.” 

Eigen servicedesk

“En, mocht er iets fout gaan, bijvoorbeeld een server van een hostingpartij die platgaat, dan kunnen klanten terecht bij onze servicedesk die 24/7 bemand is”, benoemt Van Rijn een niet onbelangrijke service waar Gemba zich in onderscheidt. “Onze mensen kijken mee en kunnen de boel gelijk weer opstarten als het nodig is. Je verdwijnt dus niet op een grote hoop bij IBM of krijgt een of ander callcenter aan de lijn. Wij vinden het belangrijk dat onze klanten direct contact hebben met iemand die snapt wat er aan de hand is en stappen kan ondernemen om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Heel simpel eigenlijk.”

100 jaar langer mee

Als indrukwekkend voorbeeld van wat assetmanagement met behulp van AI en IoT aan voordeel kan opleveren noemt Van Rijn het onderhoud aan de 16 kilometer lange Öresundbrug tussen Zweden en Denenmarken. “Voorheen werd dit binnen vaste tijdvakken uitgevoerd door Zwitserse mountaineers. Nu vliegen er drones met camera’s rond waarvan de gemaakte beelden door AI worden geïnterpreteerd. Bij een te grote roestplek bijvoorbeeld, gaat er direct een signaaltje uit om de reparatie te organiseren. De mountaineers komen alleen nog maar langs als er daadwerkelijk iets gerepareerd moet worden. De ceo van het bedrijf dat de brug exploiteert liet weten dat de brug met deze onderhoudsaanpak 100 jaar langer mee gaat en dat 750.000 ton CO2 wordt bespaard. Dit komt overeen met het stroomverbruik van 50.000 huishoudens per jaar.” 

 

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste industrienieuws uit de Eemsdelta direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Gelukt, je bent ingeschreven. Veel leesplezier!