Selecteer Pagina

Bilfinger & Stork

door | 1 jun, 2024 | Bedrijveninfo

Bilfinger & Stork één sterke solution partner

Steigerbouw en isolatie. Dat was de oorsprong van Bilfinger. Later groeide dit uit naar een totaaloplossing in isolatie, access solutions en painting (ISP). En in de loop der jaren ontwikkelde Bilfinger zich nog verder o.a. in piping & mechanical, rope access en engineering. De overname van Stork, specialist in maintenance & equipment, maakt het plaatje nu compleet. 

Tekst: Kim de Booij

Bilfinger en Stork waren bepaald geen vreemden van elkaar. “We hebben altijd naast elkaar geleefd, als elkaars hoofd- en onderaannemer”, legt Harnold Braam, BU-director van Stork, uit. “We konden elkaar al vinden, maar nu nog veel makkelijker. Nu zijn we één familie onder de naam Bilfinger. Een familie die in staat is om klanten nog beter te helpen bij de uitdagingen waar ze voor staan. En nee, dit is geen marketingpraatje, zo voelt het écht.”

DNA

Ron Suk, manager operations Noord- en Oost Nederland bij Bilfinger ISP herkent het gevoel. “Bilfinger en Stork zijn allebei heel servicegericht. Het DNA van beide bedrijven komt grotendeels overeen, dus in dat opzicht zal er weinig veranderen. We blijven in de buurt, met dezelfde contactpersonen en diensten. We kunnen elkaar vanaf nu gewoon makkelijker vinden, sneller schakelen en transparanter overleggen. Dat komt onze dienstverlening aan de klant ten goede.”

Elkaar versterken

Ook Monique Overbosch, regional director Noord Oost Nederland bij Bilfinger Engineering (voormalig Tebodin), ziet dit zo. “We kunnen elkaar versterken door onderling contacten en kennis te delen. Waar Bilfinger Engineering veel kennis van de voorkant van projecten heeft, vult Stork dit aan met kennis vanuit de operatie en expertise in assetmanagement. Door die twee werelden samen te brengen, kunnen we nog meer voor klanten betekenen. Zeker ook wanneer je samenwerkt in bouwteams, een trend die sterk in opkomst is.” 

Eén voordeur

De overname is nog vers, pas een paar maanden actief, dus de werkelijke integratie moet nog plaatsvinden. Suk: “Wat je nu wel al ziet, is dat de salesteams elkaar actief opzoeken om samen proposities op te stellen. Omdat we elkaar al goed kenden, gaat dit heel makkelijk en natuurlijk. Het zal nu echt een extra vlucht gaan nemen.” “Ook voor klanten wordt het makkelijker”, vult Braam aan. “Zij kunnen nu achter één voordeur alle diensten vinden. Ze kloppen aan met de wens ‘dit willen we produceren’ en wij doen de rest.”

Beter en sneller

Toch kan de klant ook nog steeds voor meerdere voordeuren kiezen. “Klopt een klant bij Bilfinger Engineering aan en blijkt Bilfinger ISP/Maintenance niet de juiste uitvoerende partij te zijn, dan zijn we daar eerlijk over”, vertelt Overbosch. “Maar ik verwacht dat de synergie zijn werk gaat doen en Bilfinger daardoor meerwaarde gaat bieden.” Suk verwacht dit ook. “We moeten synergievoordeel voor de klant weten te behalen door efficiënter en sneller te werken. Het is een uitdaging, maar wel onze ambitie.” 

Samen rooien

Bilfinger kijkt in deze uitdaging niet alleen naar de interne integratie, maar blijft vooral ook naar klanten luisteren. Braam: “We moeten blijven vragen hoe ze ons ervaren en flexibel meebewegen als het anders moet. Dat zit ook in onze grondslag. In Noordoost-Nederland zijn we gewend dat we het met elkaar moeten rooien. Samen staan we voor de regio. Dat zit in onze natuur en dat voel je ook door ons bedrijf.”

Kansen voor medewerkers

Braam wil in deze beweging dan ook vooral oog hebben voor alle collega’s: “Het begint bij hen, zij moeten voor elkaar door het vuur willen gaan. Zij zitten met de klant om tafel en in de keet. We willen voor hen een fantastische werkgever zijn, een partij die goed voor ze zorgt en ze veel kansen biedt. Die heb ik ook altijd gehad en dat gun ik iedereen.”

Braam, Overbosch en Suk zien ook tal van kansen voor de organisatie zelf. “Ik ben al verliefd op ons missiestatement: de nummer één zijn in efficiëntie en duurzaamheid. Ik geloof er echt in. Samen kunnen we gouden handen hebben. Als dit echt gaat vliegen, kan het supergaaf worden”, voorziet Braam. “Absoluut”, bevestigt Overbosch. “Als Bilfinger willen en kunnen we dé solution partner voor de industrie zijn. Dit is een schitterende kans voor ons en onze klanten.” Ook Suk ziet de gezamenlijke toekomst zonnig in: “Zo lang we van elkaar blijven leren, kunnen we alleen maar groeien. Daar ben ik van overtuigd.”

Gebundelde krachten

Bilfinger en Stork waren afzonderlijk van elkaar al grote, gerenommeerde partijen. Samen nemen ze een ijzersterke positie in de industriële dienstverlenende sector in. Met gebundelde krachten zijn ze nog beter in staat om klanten in de procesindustrie van engineeringsfase tot inspectie en onderhoud te helpen hun efficiëntie en duurzaamheid te verbeteren. 

Aantrekkelijke werkgever

De overname van Stork maakt van Bilfinger een nog aantrekkelijkere werkgever. De nu ruim 4.600 medewerkers hebben nog meer doorgroeimogelijkheden binnen de verschillende bedrijfstakken van de organisatie.

 

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste industrienieuws uit de Eemsdelta direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Gelukt, je bent ingeschreven. Veel leesplezier!