Selecteer Pagina

NDO-Nederland

door | 1 sep, 2023 | Bedrijveninfo

‘Ons werk gaat verder dan het niet-destructieve onderzoek’

Niet-destructief onderzoek (NDO) verdient meer aandacht dan het nu vaak krijgt, is de opvatting van Wolter van der Zee, oprichter en eigenaar van NDO-Nederland. “Met name het mkb kan veel kosten en problemen voorkomen door dergelijk onderzoek uit te laten voeren.”

Tekst: Mels Dees

Het vakgebied van NDO bestrijkt een breed scala van industrieën, toepassingen en verantwoordelijkheden. Van der Zee: “NDO zorgt ervoor dat constructies, componenten en systemen hun werk doen op een veilige, betrouwbare en kosteneffectieve manier.” Het voordeel van NDO is, zoals de naam al aangeeft, dat er niet gebroken of gesloopt hoeft te worden om de inspecties uit te voeren. Het onderzoek verloopt op zicht, magnetisch, visueel, penetrant of ultrasoon, of in een combinatie van technieken. “Zo slagen NDO-specialisten en -ingenieurs erin materiaalgebreken op te sporen en te identificeren.”

Focus op mkb

NDO-Nederland, het bedrijf dat Van der Zee in 2021 startte, richt zich daarbij vooral op het mkb. “Grote projecten worden zelden helemaal door één grote partij gerealiseerd. Bij de bouw van, bijvoorbeeld, een windpark zijn veel partijen betrokken, waaronder ook kleinere subcontractors. Juist hen willen we bijstaan als er behoefte is aan niet-destructief onderzoek.” Omdat deze kleinere ondernemingen vaak relatief weinig personeel in dienst hebben, gaan de werkzaamheden van NDO-Nederland verder dan alleen het onderzoek.

Gratis checklist

“Ons werk houdt niet op bij het opleveren van het rapport”, geeft Van der Zee aan. “Dan begint het eigenlijk pas.” Daarmee onderscheidt NDO-Nederland zich van andere dienstverleners. “We geven naar aanleiding van het rapport ook advies aan de klant. Zodat hij in de toekomst bepaalde zaken kan voorkomen.” 

Een voorbeeld daarvan is de gratis Checklist voor het lassen van staal die NDO-Nederland op de website aanbiedt. Van der Zee: “Daarmee verlaag je als lascoördinator of kwaliteitsmanager de reparatiekosten van eventuele gebreken en voorkom je late oplevering.” De kans op vertraging in het proces wordt zo kleiner, “en het risico dat wij bij een onderzoek onvolkomenheden vinden neemt ook af.”

Meedenken

Zoals de checklist heel specifiek het lassen van staal adresseert, zo geven de specialisten van NDO-Nederland hun klanten vaak gericht advies. Van der Zee geeft een praktijkvoorbeeld: “Een grote nautische dienstverlener belt ons en meldt dat er een monopile voor een windpark klaarligt voor transport. Daar hebben ze een stuk vanaf gezaagd en de klant van die dienstverlener wil dat de zaagsnede geïnspecteerd wordt.” 

Het team van NDO-Nederland gaat erheen en ziet inderdaad bepaalde indicaties die wijzen op scheurtjes in het materiaal. “Dan kun je twee dingen doen: slijpen, met het risico dat de scheurtjes verder het materiaal in geduwd worden of met ultrasoon kijken hoe diep die scheurtjes zijn. Dan weet je in elk geval waar je mee te maken hebt.” NDO-Nederland adviseert dat laatste en uit het niet-destructieve ultrasoon-onderzoek blijkt dat de scheurtjes vrij diep zijn: 7 millimeter. Als reactie daarop vraagt de klant om het meten van de hardheid. “Waarom willen jullie dat, vragen we dan, het levert niets op.” 

Consultancy en metingen

Wat in een dergelijk geval wel iets oplevert is een magnetische inspectie, dus dat wordt aanbevolen. Van der Zee: “Maar met het advies eerst die scheurtjes eruit te slijpen, anders levert het onderzoek als resultaat op dat er scheurtjes in zitten, en moeten we het geheel nog steeds afkeuren.” De directeur wil duidelijk maken: het is continu een kwestie van meedenken met de klant. “We bieden een combinatie van metingen en consultancy op basis van onze ruime ervaring.”

Helaas, legt Van der Zee uit, wordt in de praktijk toch vaak te licht gedacht over NDO. “Men vraagt er in veel gevallen op een heel laat moment om. Wij zeggen altijd: kijk en denk vooruit en zorg dat je op tijd aan dit onderzoek denkt.” Het alternatief van goed ingericht niet-destructief onderzoek is immers onderzoek dat wél destructief is. “En dat kan je serieus geld kosten.” 

Samenwerking in abonnementsvorm

NDO-Nederland heeft ongeveer twaalf mensen in dienst die grotendeels door het bedrijf zelf zijn opgeleid. De basis van de onderneming is in Sneek. Van der Zee: “We oriënteren ons nu op een vestiging in Rotterdam en zoeken een branchemanager die daar leiding aan zou kunnen geven. Dat valt niet mee.” Het mooie van dit werk is de afwisseling, legt de oprichter uit. “Je komt op plekken en in situaties die steeds weer anders zijn. En wat ook mooi is: door ons werk zorg je echt voor een kwaliteitsslag in de markt.”

Op de vraag van Europoort Kringen hoe de diensten van NDO-Nederland gefactureerd worden, bijvoorbeeld aan de hand van voorkomen schade, of in de vorm van een uurtarief geeft Van der Zee een verrassend antwoord. “Meerdere vormen komen voor, waaronder een abonnementsconstructie. Dan betaalt de klant een vast bedrag per maand gebaseerd op de gemiddelde workload. Als die een maand wat lager is, kan de volgende maand dat compenseren. Zo staat niet-destructief onderzoek bij die klant dan steeds op het netvlies.”

 

Nieuwsbrief

Wekelijks het laatste industrienieuws uit de Eemsdelta direct in je inbox? Meld je dan nu aan en blijf zo op de hoogte!

Gelukt, je bent ingeschreven. Veel leesplezier!